Het zou goed kunnen dat je in het afgelopen jaar meer hebt gegamed dan je normaal zou doen. Dat is niet gek, omdat iedereen een stuk meer thuis zat dan normaal. Werken moest vanuit huis, kroegen en restaurants gingen dicht, je kon niet meer naar de winkel en even in een koffietentje zitten zat er ook niet meer in. Zelfs afspreken met je vrienden werd moeilijker, want: er wordt veel gedaan om de verspreiding van het coronavirus te voorkomen. Dat resulteerde in hoogtijddagen voor de gamewereld: de omzetten werden bijna hoger dan ooit. Benieuwd wat de verwachtingen zijn voor de cijfers in 2021? Wij maakten een overzicht.

Andere markten

Naast de standaard populaire games zijn er ook een heleboel verschillende markten geweest die onverwachts populair zijn geworden op het web. Zo was anno 2020 niet het geval dat mensen alleen maar race- of schietspellen speelde, maar werd er ook steeds meer via browsers gespeeld of via de tablets.

Omzet blijft hoog

Gamen is in 2020 enorm gegroeid in het aantal spelers, maar ook in omzet. Dat komt omdat veel mensen sneller en vaker hun favoriete games erbij pakten om thuis wat vermaak te hebben. De verwachting is dat de hoge cijfers rondom gamen niet snel zullen dalen. Er zijn nieuwe gewoontes en gebruiken gevormd tijdens de lockdown, en experts verwachten dat mensen dit niet snel zullen loslaten – ook al is de pandemie over.

Cijfers

Er zijn interessante cijfers over de inkomsten rondom E-sports. Zo lag in 2017 het totaal van investeringen van equitybedrijven en kapitalisten nog op 490 miljoen dollar, maar steeg dat in 2018 naar 4,5 miljard. Er valt dus te spreken van een enorme stijging. Dit blijkt uit cijfers van Deloitte (via Business insider)

Mobile gameplay

Tegenwoordig wordt er veel meer ingespeeld op de modernisering van games voor mobiel. Waar je voorheen bijvoorbeeld lastig roulette kon spelen vanwege de langwerpige vorm van de roulettetafel, kun je na slimme aanpassingen nu ook roulette spelen op mobiel. Ook andere spellen hebben zich aangepast naar de toegenomen vraag voor spellen spelen via de mobiel, en spelen hier slim op in. Zo heeft zelfs het bekende computerspel ‘Sims’ een online variant uitgebracht die te spelen is op een app. En denk bijvoorbeeld maar eens aan Scrabble, wat vroeger alleen gespeeld kon worden op het bordspel, maar tegenwoordig ook populair is via een aparte app (Wordfeud).

Vertragingen

Ook bedrijven en ontwikkelaars van software hebben het moeilijk gehad met de pandemie. Experts verwachten dan ook dat heel veel bedrijven last zullen hebben van vertragingen rondom de lanceringen van hun games of van hun accessoires, zoals consoles. Het ontwikkelen van een nieuw consoleontwerp neemt vaak al ontzettend veel tijd in beslag.

Sociaal

Hoewel gamen soms wordt neergezet als iets niet-sociaals, kan het juist in tijden van een pandemie mensen veel sociale steun geven. Het is daarnaast een veilige methode om toch contact te houden met vrienden, en zelfs samen spellen te spelen. Dat maakt ook dat hoogleraren verre van negatief zijn over de groei van gamers in Nederland tijdens de coronapandemie. “Gamen is al onderdeel van onze cultuur en wanneer de andere opties om elkaar te spreken wegvallen, biedt online gamen een mooie oplossing”, aldus Mata Haggis-Burridge, docent Creative and Entertainment Games aan de universiteit van Breda.