Reizigers die het vliegtuig nemen hebben in toenemende mate te maken met bagageproblemen. Sinds 2014 is een duidelijke stijging waarneembaar. Afgelopen jaar waren er wereldwijd 24,8 miljoen stuks bagage met problemen op vliegvelden. Dit concludeert Taxi2Airport, dat aan de hand van een recent SITA-rapport naar aanpak van de wereldwijde problematiek rondom bagage.

Nieuwe technologieën 
Internationale vliegtuigreizigers staan welwillend tegenover de inzet van nieuwe mobiele applicaties en tools om informatie te krijgen over hun bagage. Bijna twee derde van de reizigers geeft aan dat ze graag hun bagage willen volgen met hun smartphone. Ook staat 65 procent van de reizigers open voor de mogelijkheid om melding te maken van problemen die zich voordoen met hun bagage tijdens of na de vliegreis. 

Ook aan de bagageband zouden reizigers nauwkeuriger en persoonlijker geïnformeerd willen worden over hun bagage. Uit gegevens van SITA blijkt dat de mate van tevredenheid 8,6 procent hoger ligt bij reizigers die ‘real-time’ notificaties krijgen op hun smartphone, dan bij reizigers die afhankelijk zijn van ‘traditionele’ informatiemiddelen en -kanalen zoals de beeldschermen aan de bagageband of publieke oproepen en meldingen op de luchthaven.

Bestrijding van bagage-problematiek
Overkoepelende luchtvaartorganisaties, zoals de International Air Transport Association (IATA) proberen, met de inzet van RFID-chips en het aanbieden van nieuwe mogelijkheden als toevoeging aan hun bestaande mobiele applicaties.

Luchtvaartmaatschappijen hebben deze verbeteringen op hun investeringsagenda staan voor de komende drie jaar. Deze investeringen staan onder de noemer van self-service en richten zich voornamelijk op het real-time tracken van de bagage en het rapporteren van problemen, zoals zoekgeraakte, beschadigde of gestolen bagage. Bekijk de overige belangrijke bevindingen uit de analyse op de blog van Taxi2airport.