Een startende ondernemer moet vaak hard werken om zijn plekje te veroveren. Zeker als je een nieuw product of een nieuwe dienst wilt introduceren kan het vinden van klanten of afnemers soms lastig zijn. Het is daarom belangrijk om vooraf goed na te denken over de juiste strategie om je bedrijf goed in de markt te zetten. Een belangrijk aandachtspunt daarbij is om de kosten tijdens de opstartfase zo laag mogelijk te houden. Je kunt dan alle financiële middelen inzetten om je bedrijf te laten groeien.
Grote bedrijven zijn vaak klein begonnen
Er zijn grote bedrijven die letterlijk in een schuurtje of aan de keukentafel zijn begonnen. Langzaam maar zeker groeide het bedrijf en kon er worden verhuisd naar een eigen kantoor. Sommige van deze bedrijven werken nu internationaal en hebben duizenden mensen in dienst. Het is natuurlijk geen garantie dat dat met jouw bedrijf ook gebeurt. Maar het is zeker een goed idee om je ambities bij de start laag te houden als het gaat om de locatie van je bedrijf. Dat fraaie kantoor met marmeren vloeren is een droom die je misschien voor later moet bewaren.
Je bedrijf online in de markt zetten
Om ervoor te zorgen dat je bekend wordt bij je mogelijke klanten is het belangrijk om te werken aan een goede online marketing strategie. Veel mensen zoeken vandaag de dag naar diensten en producen op het internet. Het is dus belangrijk om vooral daar goed vindbaar te zijn, door de juiste doelgroep. Zo’n marketing strategie kun je prima vanuit huis uitzetten. Wil je je woonadres niet bij de KvK opgeven als het vestigingsadres van je bedrijf? Dan kun je kiezen voor een virtual office ofwel een vestigingsadres voor je bedrijf. Je krijgt dan een bestaand adres waar je ook gewoon post naartoe kunt laten sturen. Dit adres vermeld je op je website en op je correspondentie. Het gaat om aansprekende locaties in grote steden. Prima voor je bedrijfsimago. Vaak kun je op deze locatie een werkplek huren als je graag ‘op kantoor’ wilt werken. Of boek een vergaderkamer om een klant of mogelijke investeerder te ontvangen.
Houd goed zicht op de kosten
Als startend bedrijf moet je de kosten goed in de gaten houden. Dat geldt ook zeker voor je marketing strategie. Adverteren via Google Ads kan heel effectief zijn, maar bedenk wel dat elke klik op een link geld kost. Maximeer deze kliks dus per dag of per week. Zo houd je zicht op je uitgaven en voorkom je torenhoge rekeningen. Bedenk ook goed hoe en waar je adverteert. Let daarbij goed op de doelgroep die je voor jouw product wilt interesseren. Het moment waarop je adverteert en de locaties waar je dat doet kunnen hierop van invloed zijn. Laat je eventueel adviseren door een ervaren marketing strateeg.
Bouw een sterk netwerk op
Naast het opzetten van een goede marketingstrategie is het belangrijk om te investeren in een sterk professioneel netwerk. Het verbinden met andere ondernemers, potentiële klanten en influencers binnen je vakgebied kan een waardevolle bron van nieuwe kansen en inzichten zijn. Netwerkbijeenkomsten, zowel online als offline, bieden een uitgelezen kans om relaties op te bouwen en meer bekendheid te genereren voor je bedrijf. Daarnaast kan actief zijn op sociale media, zoals LinkedIn, helpen om je expertise te laten zien en connecties op te doen. Door regelmatig tijd en aandacht te besteden aan netwerken, bouw je aan langdurige relaties die je bedrijf kunnen helpen groeien en versterken.
en influencers binnen je vakgebied kan een waardevolle bron van nieuwe kansen en
inzichten zijn. Netwerkbijeenkomsten, zowel online als offline, bieden een uitgelezen kans
om relaties op te bouwen en meer bekendheid te genereren voor je bedrijf. Daarnaast kan
actief zijn op sociale media, zoals LinkedIn, helpen om je expertise te laten zien en
connecties op te doen. Door regelmatig tijd en aandacht te besteden aan netwerken, bouw je
aan langdurige relaties die je bedrijf kunnen helpen groeien en versterken.